skip to Main Content
Missä Sinulla On Fokus Liiketoiminnassasi?

Missä sinulla on fokus liiketoiminnassasi?

Bisneksen ydintarkoitus ei pitäisi olla isoksi kasvaminen, vaan rikkaaksi tuleminen – sen takia sitä tehdään, eikö vain? Hyvinvoiva bisnes tuottaa asiakkaille palveluita, samalla, kun yksi sen tavoitteista tulisi olla omistajan vaurastuttaminen.

Tämän oivaltaminen vei itsellänikin aikaa, kun yrittäjätaipaleen alussa pohdittiin, miten isoksi liiketoimintamme voidaan rakentaa. Voihan yrityksen rakentaa ja skaalata kuinka isoksi haluaa, mutta silloin siihen sisältyy myös enemmän liiketoiminnan pyörittämiseen kuuluvia ongelmia, eikö vain? Riittäisikö kuitenkin pienemmät tavoitteet auttamaan kohti niitä asioita, joita varten yritys alun perin luotiin?

Kysymys voisi ennemmin olla, kuinka pienellä rahallisella ja ajallisella panostuksella saisi kannattavan ja tuottavan liiketoiminnan? Ja onko isoksi kasvaminen välttämätön tavoite omien tavoitteiden kannalta? Jos tavoitteena on saada vapautta ja vaurautta liiketoiminnan avulla isoksi kasvattamisen sijaan, tavoitteena voi enemmin olla, kuinka pienillä kustannuksilla liiketoiminta saadaan pyörimään. Parhaiten tehokkaan liiketoiminnan rakentamisessa pärjäävät ne, jotka fokusoituvat omiin osaamisalueisiinsa.

Listaa ylös asiat kolmeen eri kategoriaan ja pohdi,
mihin yrityksessänne kannattaisi fokusoitua:

  1. Minkä asian mestaroitte? Missä asiassa yrityksenne on ylivoimaisen hyvä? Mitä asioita hallitsette täysin? – Fokusoitukaa yrityksenne kanssa näihin asioihin. Mitä kapeampi lista ja segmentti, sen parempi.
  2. Missä asioissa olette kohtalaisia? – Kehittäkää näitä tai vähentäkää näihin käytettävää aikaa. Pohtikaa, ovatko asiat oikeasti välttämättömiä yrityksenne menestymisen kannalta.
  3. Mitkä asiat jäävät listalla alemmas? – Älkää tehkö näitä asioita ollenkaan.

Miksi fokusoituminen on tärkeää?

Arizonassa, Yhdysvalloissa sijaitsee yksi maailman seitsemästä luonnonihmeestä – Grand Canyon. Tämä suuri kanjoni on Coloradojoen uurtama ja pituudeltaan yli 440 kilometriä. Leveys vaihtelee 6-29 kilometrin välillä ja syvyys on enimmillään lähes kaksi kilometriä.

Kanjoni on syntynyt veden kulkiessa samaa reittiä pitkin. Veden muodostama joki on ollut fokusoitunut. Jos Grand Canyonia otettaisiin reunoista kiinni ja venytettäisiin riittävän leveällä, kanjonin muodostaneen joen fokus hajoaisi liian isoksi. Tällöin tilalle jäisi vain sentin kokoinen kuralätäkkö.

Sama koskee myös liiketoimintaa. Liian leveä fokus voi pahimmillaan hajottaa koko liiketoiminnan, kun taas selkeä keskittyminen oikeisiin asioihin yhdistettynä pitkäjänteisyyteen, voi auttaa sinua rakentamaan yrityksestäsi haluamasi menestystarinan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back To Top